SUGARFREE
Kraków, 15.04.2023 - 30.04. 2023
ARTYSTA:
PIOTR BUJAK
PIOTR BUJAK
Baza tworząca gumy do żucia zawiera między innymi elastomery, parafinę,woski naftowe, polietylen a także poliizobutylen czy butylohydroksyanizol. Żujemy więc dobarwiony, posłodzony i aromatyzowany plastik, który nie rozpuszcza się w wodzie, ani w sokach trawiennych. Nie ulega biodegradacji, dzięki czemu zyskuje w naszym ekosystemie rodzaj nieśmiertelności.
Od połowy XIX wieku, gdy rozpoczęła się w Stanach Zjednoczonych ich masowa produkcja, gumy stały się synonimem amerykańskiego stylu życia. Podróżowały po całym globie, podążając za biznesmenami i żołnierzami niosącymi nowy światowy porządek. Mimo swej plastyczności, guma do życia pozostaje trwała. Można formować ją w nieskończoność, a ona pozostanie cudownie plastyczna i podatna na manipulację.Na zrealizowany w Japonii cykl „Sugar-free” składa się kilkadziesiąt czarno-białych fotografii, których wybór prezentowany jest na wystawie. To rejestracje działań plastycznych, które określić można przewrotnie studium rzeźby.
Artysta formuje układy i faktury, które oddziałują na nas niczym test
Rorschacha, ewokując nagłe i zaskakujące skojarzenia. Przyjmują one nasze projekcje i – już po zastygnięciu w fotograficznym kadrze – ciągle doznają interpretacyjnego przekształcania.
Te tymczasowe mikro-rzeźby, łączą w sobie to, co syntetyczne z tym, co biologiczne. Są mieszaniną tworzywa sztucznego i śliny budującą enigmatyczną opowieść rozgrywającą się na granicy porządku politycznego i estetycznego.W absurdalny sposób monumentalizując to, co marginalne, prace Bujaka prowokują pytania o mechanizmy konstruowania tożsamości i dyscyplinowania społeczeństw, ale również procesy hierarchizacji wizualnej rzeczywistości.
Od połowy XIX wieku, gdy rozpoczęła się w Stanach Zjednoczonych ich masowa produkcja, gumy stały się synonimem amerykańskiego stylu życia. Podróżowały po całym globie, podążając za biznesmenami i żołnierzami niosącymi nowy światowy porządek. Mimo swej plastyczności, guma do życia pozostaje trwała. Można formować ją w nieskończoność, a ona pozostanie cudownie plastyczna i podatna na manipulację.Na zrealizowany w Japonii cykl „Sugar-free” składa się kilkadziesiąt czarno-białych fotografii, których wybór prezentowany jest na wystawie. To rejestracje działań plastycznych, które określić można przewrotnie studium rzeźby.
Artysta formuje układy i faktury, które oddziałują na nas niczym test
Rorschacha, ewokując nagłe i zaskakujące skojarzenia. Przyjmują one nasze projekcje i – już po zastygnięciu w fotograficznym kadrze – ciągle doznają interpretacyjnego przekształcania.
Te tymczasowe mikro-rzeźby, łączą w sobie to, co syntetyczne z tym, co biologiczne. Są mieszaniną tworzywa sztucznego i śliny budującą enigmatyczną opowieść rozgrywającą się na granicy porządku politycznego i estetycznego.W absurdalny sposób monumentalizując to, co marginalne, prace Bujaka prowokują pytania o mechanizmy konstruowania tożsamości i dyscyplinowania społeczeństw, ale również procesy hierarchizacji wizualnej rzeczywistości.
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/303b3aff968cf18d8b78e216702e121cad66493f4ab63545e0d71ec11bf6fa7e/322828237_697706071765006_3362627169830019083_n.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/5ae007fefa976a34e5bccaa8283d871ea3234dd221af9bbfafc90b7d80a87c11/322532552_3412482132373686_8849338789417187549_n.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/742f760751016aa24dbd8e9cfcd776e0962c50b6f2d2850c82b798f7d6f1e1ae/321720778_1642026519549178_5751669482999975319_n.jpg)
![](https://freight.cargo.site/t/original/i/b9e6d90752de5c0c431d418a14e1971ceae0e400edf7a15441e39839093e985f/Bujak8.jpg)